Stat Counter

Thursday, December 8, 2016

Cara Bayar PTPTN Guna JOMPAY

Assalamualaikum dan selamat pagi.

Hari ni terasa nak share cara nak bayar  hutang PTPTN guna JomPay. Sangat mudah.

Alkisah nya, beberapa minggu lepas pergi Kaunter PTPTN dekat Giant Kinrara Puchong. Sebab dah timbul keinsafan nak bayar PTPTN. Sebab mak aku dah bebel "cuba lah bayar hutang PTPTN tu. Tak bayar hutang, mane nak murah rezeki", kata beliau. Aku? Sentap dan insaf. tssskk.

Akubukan tak nak bayar, aku tak tahu amount nak kena bayar sebenarnuya. Dan tak tahu macam mana nak bayar. ehehehehe. So pergi kaunter tu tanya semua total Diploma and Degree. So monthly aku approximate lebih kurang 300 total. Ok, masih dalam budget.

Lepas tu, abang kaunter suggest kat aku, buar direct debit from duit gaji sebab akan dapat 10% discount. Ok berminat. Aku isi form semua tu, then tunggu nombor giliran. Agak lama jugak la sampai anakk aku dah meragam. At last aku cakap kat abang tu yang aku tak jadi nak direct debit. Anak dah meragam.

Then abang tu suggest guna JomPay online banking je. Then dia ajar aku macam mana nak buat JomPay tu. No transaction charge ok guna JomPay.

1. BUKAK WEBSITE JOMPAY

then click yang ni. nanti dia akan direct ke website PTPTN.

2. WEBSITE PTPTN


lepas tu click yang aku circle kan itu.
3. Isi Details 
masukkan no kad pengenalan anda ye

4. Lepas isi ic number semua, then akan keluar paparan yang macam ni
so this one akan diisi untuk payment nanti
5.Lepas tu bukak la Maybank2u, CIMB Clicks, HongleongConnect or apa2 saja la online banking ye. 
cari JomPay then Click

6. Log In anda punya ye.
isi semua details yang kita dapat kat JomPay tu dan buat macam biasa :)

ok dah setel bayar hutang? Moh la kita berdoa moga dengan membayar hutang ni, rezeki kita semakin murah. Amin.






No comments:

10years challenge

Assalamualaikum. Sempena tahun baru 2019, nak tukar gaya penulisan ke arah yang lebih matang. Insya allah. Namun terasa geli pula tanpa...